Kamer neemt anti-kraakmotie aan

De anti-kraakmotie van het CDA is aangenomen. Alle partijen ter rechterzijde van de christendemocraten steunden het voorstel voor een volledig verbod op het kraken van kantoorpanden.
De LSVb is verbijsterd over het feit dat de motie door de Tweede Kamer is aangenomen. De bond beraadt zich op acties. De gevolgen zijn volgens voorzitter Merijn de Jong verstrekkend. Niet alleen voor krakers, maar ook voor studenten die nu kantoren bewonen in het kader van de ‘anti-kraak’, waarbij studenten tijdelijk tegen een gereduceerd tarief kantoorruimte huren om kraak te voorkomen. ‘Die worden nu overbodig en kunnen dus op straat komen te staan.’

De LSVb zit samen met de andere studentenbonden en de Tweede Kamer met smart te wachten op een goede oplossing voor de woningnood onder studenten. De Tweede Kamer wil zelfs huursubsidie voor kamerbewoners, maar daarvan wil verantwoordelijk minister Dekker niets weten. Alternatieven worden nog bestudeerd. (TdO/HOP)