Onderwijsdag over competentiegericht leren

De derde onderwijsdag op 7 november van de Stichting Brabantse Hogescholen (SBH) heeft als thema: competentiegericht leren.
De verschillende opleidingen van de Hogeschool Brabant en de Hogeschool ´s-Hertogenbosch (samen SBH) zijn daar allemaal al op een of andere manier mee bezig; op de onderwijsdag kunnen docenten en medewerkers ideeën uitwisselen.
Een aantal docenten vertelt over ontwikkelingen binnen de eigen opleiding. Zo praat Harry de Vries, docent van de Bredase HEAO, op de onderwijsdag over de ‘collector’. Dit is een reflectie-instrument op de pc, dat studenten tijdens hun stage kunnen gebruiken. Docenten van de Academie voor Informatica en Management van de Hogeschool Brabant vertellen over de rollen die zij gedefinieerd hebben naar aanleiding van het competentiegericht leren. De een is leerprocesbegeleider, de ander ontwikkelaar of beoordelaar.
De onderwijsdag moet vooral interactief worden. Behalve ´good practices´, zijn er workshops en discussies. Zo geven twee docenten van de Bossche opleiding Civiele Techniek de workshop ‘hoe wordt een assessment afgenomen’. Rob Denevers, hoofd mediatheek van de Hogeschool ´s-Hertogenbosch heeft voor docenten en medewerkers een aangepaste versie gemaakt van het pc-programma dat studenten gebruiken om hun weg te vinden in de mediatheek. Ze kunnen er zelf mee aan de slag.
In totaal staan er zeventien onderdelen op het programma. De dag duurt van 9.00 tot 17.00 uur en vindt plaats op de Hogeschool Brabant aan de Hogeschoollaan in Breda. Voor extra informatie en inschrijven: www.hsbrabant.nl/intranet of intranet.hsbos.nl/onderwijsdag. (PM)