Studenten dupe foute belegging bij HES

De aan de HES Amsterdam gelieerde J. IJzerman-dr. Hulsmannstichting is acht ton kwijt geraakt door uiterst risicovolle beleggingen. Geld dat was bedoeld als vangnet voor studenten.

Inmiddels is de verantwoordelijke medewerker ontslagen. Tegen hem loopt een strafrechtelijk onderzoek wegens fraude, die hij overigens ontkent. De verdachte zou als tussenpersoon hebben opgetreden terwijl hij bij de stichting in dienst was. Dat leverde hem volgens HES-bestuurssecretaris C. Koppenol een enorme provisie op, die de man in eigen zak stak.
De uitdrukkelijke instructie om risico te mijden werd genegeerd. Het geld ging naar een Amerikaanse beleggingsfirma, die volgens Koppenol (ook) niet zuiver op de graat is. ‘De mensen erachter worden gezocht door de Amerikaanse justitie.’
Door de beleggingsavonturen is nagenoeg het hele eigen vermogen van de stichting in rook opgegaan. Het geld was apart gezet voor studentenhuisvesting en om studenten financieel bij te staan in geval van financiële nood. ‘Soms wil je iets extra’s voor studenten doen in de vorm van een zachte lening of een schenking. Dat kan nu niet meer’, zegt Koppenol.
De huisvestingstaak gaat over in handen van de Delftse studentenhuisvester DUWO, zoals overigens al eerder was besloten. Daarmee blijven de gevolgen op dit terrein beperkt. (PH/HOP)