Universiteiten Nijmegen en Eindhoven zitten met Toshiba-brokken

Toshiba hoeft niet op te draaien voor de vervangingskosten van de defecte laptops van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en de Kartholieke Universiteit Nijmegen (KUN).
De Rotterdamse voorzieningenrechter heeft dat bepaald in een kort geding. Het is ‘onvoldoende aannemelijk’ dat de instellingen in de lopende bodemprocedure aan het langste eind zullen trekken.

De TU/e had vorig jaar 1600 notebooks aangeschaft, waarvan er vele binnen de kortste keren kapot gingen. Een vergelijkbaar probleem speelde bij de KUN. Alleen ging het hier om 52 defecte exemplaren.
Toshiba wees de claims van beide universiteiten af, omdat het naar eigen zeggen geen garantie op de laptops hoefde te geven. Volgens de fabrikant lag die verantwoordelijkheid bij de inmiddels failliete leverancier van de apparaten, CSS. De rechter achtte de kans aanwezig dat Toshiba in de bodemprocedure op dit punt gelijk krijgt.

Voor de TU/e dreigt nu een flinke financiële tegenvaller. De vervangingskosten bedroegen volgens een collegewoordvoerder Peter van Dam precies 3.915.828,18 euro. “Een enorm bedrag, als je bedenkt dat universiteiten het al zo krap hebben.” Wordt de claim afgewezen, dan stevent de Brabantse instelling dit jaar af op een exploitatietekort van vijf miljoen.
De schade bij de KUN bedraagt een ton. (PH/HOP)