Academie stopt met Master in Public Governance

De Academie voor Management van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch stapt uit het samenwerkingsverband dat de Master in Public Governance organiseert. De reden is dat er te weinig studenten zich hebben aangemeld voor de opleiding, die afgelopen oktober is gestart.

De Master in Public Governance is vorige maand begon met een achttal studenten, terwijl er minimaal 12 nodig waren om rendabel te zijn. De start van de studie is eerder twee keer uitgesteld vanwege gebrek aan belangstellenden. ‘Op basis van de studentenaantallen en de matige resultaten van de wervingscampagne, concludeer ik dat wij hier voor in de toekomst geen geld in moeten blijven steken’, zegt academiedirecteur Dick te Boekhorst.
De Master in Public Governance is een samenwerkingsverband van de Academie voor Management, de Open Universiteit en de adviesbureaus Rijnconsult en Schouten & Nelissen. De tweejarige opleiding is bedoeld voor afgestudeerden die enige tijd werkzaam zijn als beleidsmedewerker bij de overheid.
De Tilburgse Bestuursacademie, sinds een jaar onderdeel van Fontys Hogescholen, biedt sinds enkele maanden dezelfde opleiding Master in Public Governance aan. Die gaat medio januari 2004 van start. Het is een ‘unieke samenwerking’, zo staat op hun site, tussen de Bestuursacademie, de Open Universiteit, Hogeschool ’s-Hertogenbosch en de twee adviesbureau’s.
Bonne Wisman van de Open Universiteit vindt het ‘jammer’ dat de Hogeschool ’s-Hertogenbosch zich terugtrekt. Details over de afwikkeling zijn nog niet bekend. Maar de wensen van de huidige studenten zullen gehonoreerd worden, zegt hij. Het is niet zo dat de masteropleiding bij de Bestuursacademie van start gaat omdat de Bossche hogeschool ermee stopt, zegt hij. Vanaf het begin is afgesproken dat de master door meerdere hogescholen aangeboden zou worden. Er zijn ook contacten met hogescholen in Den Haag en Enschede, zegt Wisman.
Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Stichting Brabantse Hogescholen, vindt het ‘logisch’ dat de Bestuursacademie een dergelijke opleiding aanbiedt. Want de instelling richt zich van oudsher op ambtenaren. ‘De vraag is of het een succes wordt.’ (GR)