Amerikaanse studenten downloaden legaal gratis muziek

Bruisend kroegleven, goedkope laptop: dat zijn hier gebruikelijke verkoopargumenten voor universiteiten. De VS zijn al verder. Daar kunnen studenten liedjes downloaden zonder de dreiging van de auteursrechtenpolitie.
Vanaf januari krijgen ongeveer 18.000 studenten van de Penn State University (Pennsylvania) op de campus toegang tot Napster’s internetarchief met een half miljoen songs. De liedjes kunnen gratis online worden beluisterd en opgeslagen op maximaal drie pc’s. Een cd’tje branden mag ook, maar dat kost 99 dollarcent per track.

Het past in het streven van platenindustrie om het publiek aan de legale downloads te krijgen. Zo hopen ze de ‘illegale’ uitwisseling via bijvoorbeeld Kazaa aan banden te kunnen leggen. In deze campagne zijn de snelle universiteitsnetwerken een belangrijk doelwit. Napster verwacht dan ook dat andere universiteiten vergelijkbare overeenkomsten zullen sluiten met legale aanbieders van muziek op internet. (PH/HOP)

Nieuwssite ‘PennState Live’