Commissie Schutte bezoekt Hogeschool Brabant

Accountants die voor de commissie Schutte werken zijn vorige week gedurende twee dagen op bezoek geweest bij de Hogeschool Brabant. De commissie doet in opdracht van staatssecretaris Nijs onderzoek naar misstanden bij het opvoeren van ingeschreven studenten voor bekostiging.
Dat de Hogeschool Brabant in de ogen van het ministerie een van de verdachte instellingen is, was begin 2002 al bekend. In februari diende de toenmalige minister Loek Hermans zelfs een strafklacht in tegen zes hogescholen, waaronder de Hogeschool Brabant. Daarvan is uiteindelijk alleen de klacht tegen de Saxion Hogeschool IJselland in Deventer overeind gebleven. Wel is de verdenking blijven bestaan dat veel hogescholen zo niet strafbaar dan toch onjuist hebben gehandeld bij het opgeven van ingeschreven studenten voor bekostiging.
Een van de complicaties bij het accountantsonderzoek op locatie is dat de commissie Schutte daarvoor accountants probeert in te zetten die geen relatie hebben met de betrokken hogeschool. Gezien de diverse accountantskantoren waarmee de Stichting Brabantse Hogescholen te maken heeft gehad, is daarover voorafgaand aan het bezoek in Breda naar verluidt uitvoerig gewikt en gewogen. (FG)