Dubbel zoveel studenten helpen op open dag PABO

Er werken dit jaar ruim twee keer zoveel studenten mee aan de open dag van de PABO op 15 november. De school wil er dit jaar dan ook een actieve dag van maken.
‘De open dag moet meer zijn dan even rondlopen en een folder meenemen’, vertelt Herbert Mouwen, docent en pr-medewerker van de PABO.
Vorig jaar werkten ongeveer dertig studenten mee aan de open dag, nu meer dan zeventig. Mouwen, dit jaar voor het eerst belast met de organisatie van de open dag, heeft op verschillende manieren studenten geworven. Ze zijn nodig, omdat Mouwen een actieve benadering van de bezoekers voorstaat. ‘Ik wil dat de studenten de voorlichting geven. Voorheen bestond de open dag van de PABO voornamelijk uit een informatiemarkt met standjes in de kantine en waren vooral docenten bezig de voorlichting te geven. Nu moeten de studenten gaan werven, praten, bezoekers benaderen. Ze krijgen ook duidelijk herkenbare PABO-shirtjes aan.’
Bezoekers krijgen bij binnenkomst een routebeschrijving die ze kunnen volgen. In verschillende lokalen kunnen ze aan allerlei activiteiten meedoen. Ze kunnen bijvoorbeeld een taal- of rekentest doen of bij handvaardigheid zelf iets gaan maken. In het cuma(cultureel-maatschappelijk)-lokaal mogen de scholieren in discussie over een bepaald onderwerp en bij levensbeschouwing wordt een spiritualiteitstest aangeboden. In het gebouw zijn muziekacts, onder meer van twee meisjes die kinderliedjes zingen. De afdeling Drama zorgt voor een Harry Potter die door het gebouw loopt. ‘We zetten in op gezelligheid. Het moet een sfeervolle open dag worden.’ (PM)