Eerste etappe Planetrace brengt Ellen van Lierop in Zuid-Amerika

Met zware bepakking te voet over mul zand, via een buggy en over een kolkende rivier: Ellen van Lierop, studente Social Work deeltijd in Breda, en haar metgezellen die het avontuur van de Planetrace zijn aangegaan hebben het niet gemakkelijk. De zes zijn zondag 2 november gearriveerd in Zuid-Amerika alwaar de eerste etappe van de race van start ging.
Inmiddels zijn de Avonturiers via het regenwoud en het dorpje Pipa gearriveerd op het Chapadoa Plateau. Deze locatie is gevonden door een gids zonder dat er ook maar een hint online heeft gestaan, zo meldt de officiële site van Planetrace. Vandaag racen de Avonturiers tussen 12.30 en 17 uur Nederlandse tijd. In die tijd moeten ze twee checkpoints bereiken.

In totaal krijgen de avonturiers vijf weken de tijd om de etappes in vijf continenten af te leggen. Tenminste, als ze op tijd tips doorkrijgen van hun gidsen. Deze kunnen de avonturiers naar het checkpoint leiden door cryptische omschrijvingen op te lossen die worden gegeven via internet, radio of televisie. De deelnemers kunnen pas verder trekken als de gidsen de coördinaten hebben geraden van het volgende checkpoint. De officieuze site www.planetrace.org geeft handige tips hoe die gevonden kunnen worden.
Voor vrijdagavond moeten de avonturiers hun laatste checkpoint in Zuid-Amerika bereiken. Als ze dit halen, wordt de prijzenpot gevuld met vijfduizend euro. De winnaar kan zo in totaal dertigduizend euro rijker worden.

Mensen kunnen zich nog steeds aanmelden als gids via www.planetrace.nl. Ook kunnen fans van Ellen van Lierop of een van de andere avonturiers via deze site voorkeursstemmen uitbrengen. Ellen staat momenteel op de vierde positie.
Planetrace is vanaf 11 november ook elke dinsdagavond rond 22.00 uur te zien op Yorin. (MvH)