Fietspoolsite tegen Utrechtse serieverkrachter

Na zes jaar is de angst in en om de Utrechtse campuswijk De Uithof niet geweken. ‘De serieverkrachter’ is nog steeds niet gepakt. De Hogeschool van Utrecht bevordert daarom het ‘fietspoolen’ van studenten, onder andere via een website.
Verondersteld wordt dat de verkrachter, waar de politie in de loop der jaren vergeefs duizenden manuren aan heeft besteed, elk moment opnieuw kan toeslaan. In het verleden was hij vooral in het najaar actief. Daarom waarschuwt Elsemiek Kemkes, stafmedewerker vervoersmanagement van de Hogeschool van Utrecht, via het hogeschoolblad Trajectum alert te blijven.
Sommige wegen en fietspaden kunnen volgens de waarschuwing na zonsondergang beter worden gemeden. Wie er toch met de fiets op uit moet wordt aangeraden niet allen te gaan. De hogeschool heeft een website (www.fietsmaatjes.hvu.nl) opgezet, waarop medewerkers en studenten anderen kunnen zoeken die dezelfde route rond dezelfde tijd fietsen. Om misbruik te voorkomen kunnen alleen eigenaren van een account van de hogeschool op de site terecht.
Bij de uitvalsfietsroutes van de Uithof zijn inmiddels ook zes ‘fietspoolplaatsen’ ingericht. Daar kunnen gegadigden zich verzamelen om groepsgewijs de enge stukken af te leggen. Er zijn praatpalen waarmee men een intercomverbinding heeft met de 24-uursbeveiliging van De Uithof. (FG)