IBG zet controles door, LSVb naar de rechter

De LSVb heeft een kort geding aangespannen tegen de Informatie Beheer Groep om de verscherpte uitwonendencontrole onmiddellijk te stoppen.
Voor duizenden studenten dreigt een schadepost van 1800 euro omdat de spelregels met terugwerkende kracht zijn veranderd, stelt de studentenvakbond. Alleen met een inschrijvingsbewijs bij de gemeentelijke basisadministratie, een huurcontract of een betalingsbewijs van de huur kunnen ze aantonen dat ze op kamers wonen. Anders wordt hun uitwonendenbeurs met terugwerkende kracht omgezet in een thuiswonendentoelage.

Volgens de LSVb staat nergens in de wet dat studenten hun uitwonendheid alleen kunnen bewijzen met de drie mogelijkheden die de IBG geeft. Bovendien konden ze niet weten dat ze bewijsstukken moesten bewaren, zegt de bond.

De IBG heeft de LSVb per brief laten weten de controleacties niet te willen intrekken. Een woordvoerder van de beurzenverstrekker geeft geen commentaar zolang de zaak onder de rechter is. Een datum voor het kort geding moet nog worden geprikt. (PH/HOP)