LSVb dreigt met kort geding na IBG-controle

De Landelijke Studentenvakbond wil de IB-Groep voor de rechter slepen om de onaangekondigde uitwonendencontroles te stoppen. ‘Groningen’ geeft geen krimp: er worden alleen orders van het ministerie van Onderwijs uitgevoerd.
Twee weken terug werden 25.000 studenten gemaand om te bewijzen te komen dat ze op kamers wonen. De IBG accepteert alleen een inschrijving bij de gemeentelijke basisadministratie of een combinatie van huurcontract met betalingsbewijs.
De mogelijke consequenties liegen er niet om. Als de stukken niet op tafel komen, zet ‘Groningen’ de uitwonendenbeurs over het afgelopen jaar om in een toelage voor thuiswonenden. Dan zit de studenten met een strop van minimaal 1800 euro bij alleen een basisbeurs. Dat bedrag kan nog hoger uitvallen als de student ook een aanvullende beurs ontvangt.

‘Schandalig’, vindt de LSVb de ‘onaangekondigde’ controles. Studenten konden niet weten dat ze bewijsstukken moesten bewaren, aldus de bond. Volgens IBG-woordvoerder Daniël Blok is de aanscherping van het controlebeleid echter wel degelijk aangekondigd. ‘We hebben het er vorig jaar al met LSVb en ISO over gehad. Maar het kan zijn dat dit door de bestuurswisselingen een beetje is weggezakt.’
Ook de studenten zijn volgens Blok niet geheel onkundig gehouden van het nieuwe beleid. In mei vorig jaar heeft de beurzenverstrekker via verschillende hogeschool- en universiteitsbladen gerichte controles aangekondigd op gevallen ‘waarbij misbruik aannemelijk is’. Blok noemt het ‘niet gebruikelijk’ om die doelgroep te vertellen dat er een controle aankomt.
Volgens Blok is de aanscherping doorgevoerd op verzoek van de accountantsdienst van het ministerie van Onderwijs. Die wordt op haar beurt weer achter de vodden gezeten door de Algemene Rekenkamer. Dat college vond de financiële controle vanuit Zoetermeer te vrijblijvend, zoals ook de fraude-affaire in het hbo duidelijk heeft gemaakt.

De controleactie heeft tienduizenden studenten ten onrechte in de problemen gebracht, stelt de LSVb. Door de woningnood hebben ze domicilie gekozen bij hospita’s die hun inkomsten willen verzwijgen en alleen contante betaling accepteren. Krakers staan er ook niet om bekend dat ze naam en adres keurig bij de gemeente doorgeven. (PH/HOP)