MKB en hoger onderwijs intensiveren samenwerking

Het midden- en kleinbedrijf haalt de banden met het hoger onderwijs verder aan. MKB-Nederland, waarvan de voormalige onderwijsminister Loek Hermans voorzitter is, heeft twee nieuwe samenwerkingsprojecten op het menu gezet.

MKB-Nederland bundelt de bestaande samenwerkingsverbanden met TNO, HBO-raad, ondernemersnetwerk Syntens en het Telematica Instituut in een nieuwe organisatie: de Stichting Innovatie Alliantie (SIA).
Met de drie technische universiteiten worden ‘innovatiedriehoeken’ opgezet, waarin met TU’s, mkb en ‘kennismakelaars’ overleggen. Dat plan werd ontvouwd door collegevoorzitter Hans van Luijk van de TU Delft op het jaarcongres van MKB-Nederland. Er wordt al lang geklaagd over de geringe kennisoverdracht van de universiteiten aan het mkb. Volgens Van Luijk moet het kennisaanbod van de TU’s transparanter worden gemaakt, onder andere door het organiseren van trainingen per mkb-sector en het houden van klantendagen. Studenten kunnen cursussen in ondernemerschap volgen. (OvB/HOP)