‘Ouders moeten meebetalen aan studie’

‘Ouders moeten verplicht worden om mee te betalen aan de studie van hun kinderen.’ Dit stelde de rector magnificus Frank van der Duijn Schouten van de Universiteit van Tilburg gisteren tijdens een debat over de perfecte student.

De rector magnificus noemde als mogelijke struikelblokken voor slagen het intellect, tijd en als niet onbelangrijke derde, geld. Daarbij merkte hij op dat studenten daarvoor altijd hoopvol in de richting van Groningen kijken.
‘Als ik op een feestje ben, scheppen sommige mensen tot in de late uurtjes op over de studieprestaties van hun zoon of dochter. Als ze daar zo trots op zijn, moeten ze daar ook maar wat geld voor overhebben.’ Hij hield in zijn betoog geenszins rekening met ouders met een laag inkomen. Zij hebben misschien wel de wil, maar niet de mogelijkheden om hun kinderen financieel te ondersteunen.
In een interview met het Brabants Dagblad bracht Van der Duijn Schouten zijn stelling iets genuanceerder. Hij voegde eraan toe dat door een afschaffing van de basisbeurs voor iedereen, de beurs voor kinderen van ouders met lage inkomsten kan stijgen. (FC)