PvdA-kamerlid Tichelaar debatteert toch mee over Schutte

Jacques Tichelaar gaat alsnog deelnemen aan de kamervergaderingen over het onderzoek van de commissie Schutte. De parlementariër wilde eerder niets van dat onderzoek weten: de ‘hbo-fraude’ werd in de ogen van Tichelaar niet grondig genoeg aangepakt.
De bestuurscultuur waarbinnen het gesjoemel met inschrijvingen kon plaats vinden, werd immers niet aan de kaak gesteld binnen de opdracht die staatssecretaris Nijs aan oud-GPV’er Schutte gaf. Tichelaar – tot dan toe een ware plaaggeest voor Nijs in het fraudedebat – besloot daarom samen met de andere progressieve kamerfracties in de Kamer tot een boycot van de commissie.

Een paar weken geleden echter trok oud-ambtenaar Ruud Louw aan de bel: de onderzoeksmethoden van de commissie Schutte zouden niet kloppen. De boodschap luidt dat de commissie in haar kruistocht tegen het gerotzooi met overheidsgeld teveel haar heil zoekt in allerlei onwerkbare, priegelige regeltjes. Louw weet waar hij over praat: hij was jaren bij OCW actief op dit terrein.
Vorige week openden ook de universiteiten de aanval op Schutte. De VSNU liet weten geen bezwaar te hebben tegen het feit dat de commissie de onderste fraudesteen boven wil hebben, maar dat het niet de bedoeling is om bijvoorbeeld ook naar de uitgaven van universiteiten te kijken. ‘De commissie is aangesteld om onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de inkomsten’, liet een woordvoerster desgevraagd weten. Koepelvoorzitter Ed d’Hondt stuurde een gepeperde brief naar het Financieele Dagblad.

De onrust omtrent het onderzoek is voor Tichelaar reden om zich alsnog bij de commissievergaderingen op dit punt te roeren. Daarmee houden alleen GroenLinks en de SP hun boycot vol. D66 liet zich als kersverse coalitiepartij enige tijd geleden al zien bij de vergaderingen over Schutte. (TdO/HOP)