Racen met hovercrafts

Maar liefst 21 hovercrafts gaan Bossche eerstejaarsstudenten Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde vanaf 1 februari bouwen. Als de voertuigen klaar zijn, houden de studenten er een race mee.
De hovercrafts krijgen grijparmen zodat ze materiaal kunnen vervoeren. Met een joystick worden ze op afstand bediend. In totaal werken 130 studenten aan het bouwen van de 21 hovercrafts. Zij werken in zeven groepen. Iedere groep maakt drie hovercrafts van verschillende soorten grondstof: aluminium, staalijzer en kunststof. Zij maken echter één bediening, maar die kan in alle drie hovercrafts worden ingebouwd. Eind juni moeten de hovercrafts, die ongeveer een meter lang en een halve meter breed worden, klaar zijn. De studenten houden er dan een race mee over een parcours. Daarbij moeten de hovercrafts met grijparmen bijvoorbeeld stenen oprapen en die van punt A naar punt B brengen. Behalve dat de studenten worden beoordeeld op hoe zij in teamverband werken en hoe de hovercraft technisch in elkaar zit, telt ook de uitslag van de race mee. (CB)