Studentenkroegen hebben het moeilijk

Studentenkroegen in Tilburg kunnen volgens het universiteitsblad Univers het hoofd nauwelijks meer boven water houden. Doordat de klanten minder te besteden hebben dalen de omzetten.
Het aantal cafés dat te koop staat zou niet veel hoger zijn dan voorheen, maar in veel gevallen is de oorzaak nu dat de uitbater het niet meer ziet zitten, terwijl vroeger vaker werd verkocht om winst te pakken. Bedrijfsleider Erwin van de Velde van het door studenten gefrekwenteerde Polly Magoo aan de Heuvel erkent dat het ‘spannende tijden’ zijn, al houdt hij de moed erin: ‘Aan het begin van het jaar zagen we de omzet echt teruglopen, nu lijkt dat weer wat aan te trekken.’
De klanten komen nog wel, maar later op de avond. ‘Was het bij ons vroeger om elf uur al vol, nu is dat pas om twaalf uur het geval. Studenten gaan eerst thuis nog wat drinken.’
Iedereen lijkt het erover eens dat de gestegen prijs van een pilsje de belangrijkste oorzaak van het teruglopende kroegbezoek is. Volgens Jan de Bont van de Koninklijke Horeca Midden-Brabant in Tilburg kost een glas bier in Tilburg tussen de 1,50 en 1,90 euro. Zelf vindt hij 1,50 een redelijke prijs. Maar een onderzoekje van Univers wijst uit dat je daar nergens mee uitkomt. De polulaire kroegen rond het Piusplein rekenen allemaal 1,70, op de Heuvel is 1,60 de standaard en in de Stadhuisstraat varieert het tussen deze twee bedragen.
De uitbaters rekenen voor dat daar geen onredelijke prijsverhogingen in zitten, en dat de invoering van de euro er geen invloed op heeft gehad. Wel klagen ze over de gestegen kosten aan personeel en regelgeving.

Sommige kroegen proberen het tij te keren door kortingacties. Zo geven veel cafés aan het Piusplein kortingpasjes uit. Ook helpt het studenten binnen te lokken via goedkope maaltijden. De Schouw aan de Schouwburgring biedt sinds kort ‘daghappen’ voor de bodemprijs van vier euro aan: biefstuk met frites of stampot. Sindsdien staat de tent rond zes uur ’s avonds bomvol. Uitbater Twan Leijten: ‘Ik hoorde steeds meer studenten klagen over de prijzen van een daghap. Vóór de euro kostte een portie spareribs bij Polly acht gulden, dat is nu acht euro.’ (FG)