Toon Hommelprijs naar Gamma-studente

Mariëlle Nelemans, oud-studente Sociaal Pedagogische Hulpverlening heeft vanmiddag de Toon Hommelprijs 2003 gewonnen. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan de schrijver van de beste scriptie van de Hogeschool Brabant.
Nelemans krijgt voor haar afstudeerwerkstuk ‘Stop!!! Tot daar en niet verder!!’ over omgaan met agressie bij kinderen met hechtingsproblematiek een geldbedrag van 1.600 euro.
Nelemans was blij verrast met de prijs. ‘Ik vond de andere scripties ook van hoog niveau, dus ik had niet verwacht dat ik als winnaar zou worden uitgeroepen’, reageerde Nelemans.
De jury, bestaande uit Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur, en vertegenwoordigsters van twee Colleges van Bestuur: Anja Wassing van het Baronie College in Breda, en Paula Sukel van het ROC Midden-Brabant vond dat de scriptie het waard is om te worden gebruikt in alle instellingen waar met kinderen met deze storingen wordt gewerkt. ‘De probleemstelling is actueel, maatschappelijk relevant en goed toegankelijk gemaakt voor buitenstaanders. Bij de uitwerking van de probleemstelling neemt de scriptie de lezer mee in een trits van bijpassende theorieën, persoonlijke belevingen van de schrijver ten aanzien van de verschillende theorieën en concrete oplossingen en aanbevelingen op drie verschillende niveaus; macro, meso en micro. Het onderwerp is in de volle breedte neergezet. De jury krijgt uit de scriptie de indruk dat de schrijver zeer bekwaam en uiterst volwassen is’, zo luidde het juryrapport.
De andere genomineerden waren Henry van der Borg (Commerciële Economie), het duo Bart de Bont en Willem van de Voort (Bouwtechnische Bedrijfskunde), Susan Peters (Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek), René de Jong (Grafisch Ontwerpen) en het trio Timo Bax, Waldemar Hogerwaard en Roel van Lisdonck (Hogere Informatica).
De prijs, vernoemd naar de in 1994 overleden studentenpastor van de Hogeschool, wordt ook volgend jaar weer uitgereikt. Maar dan niet langer meer alleen aan studenten van de Hogeschool Brabant. Dit omdat de hogeschool vanaf 1 januari 2004 samen met de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch verder door het leven gaat als Avans Hogeschool. Alle 18 academies zullen dan meedingen naar de Toon Hommelprijs. (KvdL)