Uittocht Hbo-Recht naar universiteit blijft uit

Een massale uittocht van studenten Hbo-Recht naar de universiteit is uitgebleven. Ongeveer twintig studenten zijn na het behalen van de propedeuse overgestapt naar een universitaire studie. Daarvan zijn er vijftien begonnen aan een rechtenstudie aan verschillende universiteiten in het land.

In totaal telde de opleiding Hbo-Recht, die vorig jaar als eerste in het land in Den Bosch van start ging, 230 eerstejaars. Gevreesd werd dat een grote groep studenten met een havo-achtergrond na het behalen van de propedeuse Hbo-Recht zouden overstappen naar een universitaire juridische studie. Havisten met een hbo-propedeuse worden immers toegelaten tot het eerste jaar van de universiteit.
Zowel door de opleiding Hbo-Recht als de Universiteit van Tilburg is sterk afgeraden gebruik te maken van deze ‘sluiproute’. ‘Studenten die met een hbo-propedeuse overstappen naar een universitaire studie hebben een slagingspercentage van slechts tien procent om daar de propedeuse in twee jaar te halen’, zegt Ad van Dooren, coördinator Hbo-Recht in den Bosch. Deze cijfers zijn gestoeld op ervaringen met studenten Management, Economie & Recht en Sociaal Juridische Dienstverlening.
Het is voor de studenten beter om de overstap naar de universiteit te maken na afronding van de hbo-opleiding, stelt Van Dooren. Ideaal zou zijn als de student na de hbo-bachelor door kan stromen naar de universitaire masteropleiding. Voor studenten die de universitaire bachelor hebben gevolgd, duurt die studie één jaar. Hbo’ers dienen eerst een schakeljaar te volgen. Universiteiten en hogescholen zijn met elkaar in gesprek om die aansluiting te bekorten. (GR)