Artsentaken binnen bereik na nieuwe postbachelor

Verpleegkundigen kunnen vanaf 2004 in Breda een éénjarige postbachelor opleiding volgen waarna ze bevoegd zijn om bepaalde taken van verpleeghuisartsen op zich te nemen. Iets dat volgens de Raad voor Volksgezondheid, adviesorgaan van de overheid, hard nodig is.

Het gaat om taken als zorgverlening, voorlichting en educatie, consultverlening en kwaliteitszorg. Verder zijn de studenten na de opleiding in staat om professionele zorgverleners en mantelzorgers te coachen en zelfstandig een spreekuur op te zetten en uit te voeren.
De opleiding start bij de Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen, unit Zorg & Welzijnkost, kost 4750 euro en is opgedeeld in twee semesters. De studenten volgen 21 lesdagen, de rest van de tijd brengen ze door in de praktijk. De werkplekken moeten zij zelfstandig regelen. Elk semester wordt afgesloten met een praktijkopdracht. Daarbij wordt gebruik gemaakt van simulatiepatiënten.
Dinsdag 16 december vindt om 19.00 uur in het hogeschoolpand aan de Lovensdijk 63 in Breda een informatieavond plaats over de nieuwe opleiding. Meer informatie is verkrijgbaar via Elsebeth Schipper: 076-5250873.(RN)