Breda zet studenten uit brandgevaarlijke panden

De gemeente Breda gaat studenten die in brandgevaarlijke panden wonen rigoureus op straat zetten. Afgelopen maandag trof zes bewoners van een studentenhuis aan de Haagdijk dit lot al.
De gemeente is niet van plan voor herhuisvesting te zorgen, omdat dat de verantwoordelijkheid van de verhuurder is. GroenLinks heeft in de gemeenteraad B&W op dit beleid aangesproken. De fractie stelt voor, studenten die uit brandgevaarlijke panden worden gezet te herhuisvesten en de kosten op de verhuurder te verhalen.

De Bredase brandweer voorspelt dat de komende tijd meer huisuitzettingen zullen volgen. De brandweer en Bouw- en Woningtoezicht gaan volgend jaar alle studentenhuizen met zes bewoners of meer systematisch controleren.
In BN/DeStem zegt een woordvoerder van de brandweer, dat de wantoestanden in studentenpanden die de afgelopen tijd bij toeval aan het licht kwamen een topje van de ijsberg vormen. Het moet bij huisuitzettingen wel om echt levensbedreigende situaties gaan, voegt hij eraan toe. (FG)