Eerstejaarskunststudenten voor keramiek naar Cor Unum

Studenten van de kunstacademies in Breda en Den Bosch maken vanaf volgend schooljaar in het eerste jaar kennis met keramiek. Ze brengen een bezoek aan het keramisch productiebedrijf Cor Unum in Den Bosch.
Het aantal van twaalf studenten dat voor de opleiding keramiek in Den Bosch heeft gekozen, is veel te weinig, vindt Piet Fioole, directeur van de Bossche kunstacademie. De academie wil meer keramiekstudenten op een hoog niveau opleiden.
Het is de bedoeling dat studenten een dag doorbrengen in dit productiebedrijf dat een van de weinige keramiekbedrijven in Nederland is.
‘Door de studenten de hoogwaardige eindproducten bij Cor Unum te laten zien, die door bijzondere kunstenaars worden ontwikkeld, geven we ze het allerbeste voorbeeld. Als academie kunnen wij de studenten dat ook leren, tenminste als ze dat willen’, zegt Fioole.
In samenwerking met het Museum voor Hedendaagse Kunst, het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) en Cor Unum, wil de kunstacademie het credo ‘Den Bosch keramiekstad’, echt vorm gaan geven. Het streven van Fioole is dat als je iets met keramiek wilt, dat je dan naar Den Bosch moet.
De samenwerking met Cor Unum geeft volgens Fioole een bijzondere meerwaarde aan de opleiding. Een medewerker van Cor Unum die sinds kort op de keramiekwerkplaats studenten begeleidt, gaat in de toekomst studenten mobiliseren voor bijzondere projecten bij dat bedrijf. ‘Studenten die bijvoorbeeld iets willen maken dat op de academie niet mogelijk is, kunnen dan bij het keramisch productiebedrijf terecht.’
Deze nieuwe vorm van onderwijs vraagt om andere competenties, want aan welke eisen moet het product voldoen als je het voor een professioneel keramiekbedrijf maakt? Fioole: ‘Je moet bij je ontwerp rekening houden met de kosten. Alles is maakbaar, maar niet tegen elke prijs. Het is een commerciële benadering, maar ik weet niet of dat nou zo verkeerd is. Niet iedereen die bijvoorbeeld journalistiek heeft gestudeerd, streeft ernaar bij het NRC Handelsblad te werken. Je kunt ook bij een regionaal dagblad werken. Het een is niet beter of moeilijker dan het ander. Het vereist misschien een andere aanpak.’ (CB)