Klokkenluider beschuldigt Saxion van smaad

Peter de Jong, de man die de ‘hbo-fraude’ openbaarde, dreigt met juridische stappen tegen Saxion Hogescholen. ‘Aperte onjuistheden’ in het rapport over de malversaties van de instelling zouden zijn naam beschadigd hebben.
‘Klokkenluiders worden als oud vuil behandeld. Dat laat ik niet toe’, aldus De Jong. De oud-eigenaar van de Dutch Delta Business School bestrijdt de conclusie dat de instelling onder zijn bewind een ‘onderwijskundige chaos’ was geworden. Dat zou pas zijn gebeurd na de overname door Saxion Hogeschool IJselland, in 1999.
Toen pas begonnen volgens De Jong de ‘schokkende praktijken’ waar Hendrikx in zijn eindverslag van spreekt. De instelling liep uiteindelijk tegen de lamp met de vervalsing van 42 inschrijvingsformulieren voor buitenlandse studenten. Het strafrechtelijk onderzoek naar deze zaak loopt nog. De Jong ruimde in 2001 het veld. Volgens Hendrikx ging dat gepaard met een afkoopsom. Ook dat is volgens de klokkenluider onjuist.

Begin november stuurde de Jong een brief op poten naar Jan Hendrikx, commissaris van de koningin in Overijssel en voorzitter van de commissie die de praktijken van Saxion onderzocht. Hendrikx wilde inhoudelijk niet reageren – ‘omdat de commissie ontbonden is’. Bovendien had de Jong de uitnodiging om voor de wijze mannen te verschijnen afgeslagen. De Jong werd doorverwezen naar de Raad van Toezicht van Saxion. Ook die zou niet thuis hebben gegeven.

Saxion Hogescholen was gisteren niet voor commentaar bereikbaar. (PH/HOP)