LSVb heeft goed gevoel over kort geding tegen IBG

Het kort geding over de uitwonendencontroles dat de LSVb tegen de IB-Groep heeft aangespannen, is vrijdagochtend rustig verlopen. Bij de Groninger rechtbank verzamelden zich veertig studenten, voornamelijk uit het Amsterdamse, Groningse en Utrechtse vakbondswezen.
Een grotere opkomst werd verwacht, zo bleek uit de veiligheidsmaatregelen die door de rechtbank waren genomen. Ook werd rekening gehouden met ongeregeldheden. Twee agenten voor de deur en nog eens vier binnen controleerden de inhoud van tassen. Bij de controles werd een spandoek met de tekst: ‘Is dakloos wél uitwonend?’ ingenomen. Ter zitting riep zowel de rechter als de advocaat van de LSVb de aanwezige studenten op ‘zich vooral te gedragen’.
Een overbodige mededeling, zo bleek achteraf. Passchier Veefkind van de Amsterdamse studentenbond: ‘Het lijkt of ze een belegering van de rechtbank hadden verwacht. Dat is nooit onze intentie geweest.’ Volgens Merijn de Jong, voorzitter van de LSVb, is een kalme juridische benadering in eerste instantie de beste om een maatregel van de IB-Groep te bestrijden.

De Jong heeft een goed gevoel over de rechtszaak, waarbij het grootste twistpunt de bewijsvoering voor uitwonenden was. De LSVb is van mening dat er bij de studiebeurzenverstrekker slechts drie stukken kunnen worden ingediend om aan te tonen of een student buitenshuis woont: een uittreksel uit de basisadministratie, een bewijs van huurbetalingen of een huurcontract. Bankafschriften of verklaringen van ouders vallen daar buiten, tot verdriet van de bond. Volgens de IB-Groep worden in individuele zaken ook andere stukken toegelaten. Op de vraag van de rechter welke dat dan zijn, wilde de IBG geen antwoord geven.
‘Je kon merken dat de IBG de bezwaren een beetje wegwuift’, aldus Bianca Pander van de Groninger Studentenbond. ‘Ze zeiden dat er met de regels niets nieuws onder de zon is, terwijl wij toch echt massaal zijn gebeld door verontruste studenten die ineens moeten bewijzen dat ze uitwonend zijn.’

Mocht de LSVb niet in het gelijk gesteld worden en houdt de bewijslast voor uitwonenden stand, dan adviseert De Jong elke gedupeerde student van zijn rechten gebruik te maken en naar de rechter te stappen.
De uitspraak is op 5 december. (SK/HOP)