LSVb wint kort geding tegen IBG

De Landelijke Studenten Vakbond heeft het kort geding tegen de IB-Groep gewonnen. Dat betekent dat de aangescherpte uitwonendencontrole voor ouderejaars ongeldig is.

De IB-Groep werd door de LSVb voor de rechter gesleept omdat de studiebeurzenverstrekker zonder waarschuwing vooraf het controlebeleid aanscherpte. Studenten konden alleen nog maar via inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie, een huurcontract of een bewijs van huurbetaling aantonen dat zij in aanmerking kwamen voor een uitwonendenbeurs.
De LSVb bracht hier tegenin dat er geen goede overgangsregeling was getroffen. De rechter stelde de studentenbond in het gelijk.

De IB-Groep moet nu binnen twee weken een brief aan alle ouderejaars sturen die aan de controle onderworpen zouden worden.
De regeling geldt niet voor de studenten van dit studiejaar en het vorige: die vallen officieel onder de koppelingswet en zijn dus verplicht ingeschreven te staan op de plek waar zij daadwerkelijk wonen. De LSVb laat in een eerste reactie weten verheugd te zijn met de uitspraak en door te zullen vechten voor die studenten die geen baat hebben bij deze uitspraak. De organisatie is namelijk van mening dat studenten op deze markt vaak geen andere keus hebben dan te kiezen voor illegale onderhuur. (TdO/HOP)