Plan voor stiltecentrum Hogeschool ‘s-Hertogenbosch

Binnen het gebouw van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch komt mogelijk een stiltecentrum. Studenten en personeel kunnen zich hier terugtrekken om zich te bezinnen, tot rust te komen en te bidden.

In het stiltecentrum zou ook aandacht gegeven kunnen worden aan overleden personen die aan de hogeschool zijn verbonden. Waar de ruimte in het gebouw zou moeten komen, is nog niet duidelijk. ‘Net zoals vroeger een kerk aan het marktplein stond, moet het stiltecentrum een centrale plaats in het gebouw krijgen. Niet weggestopt driehoog in een van de vleugels’, zegt Marius Wijnakker, projectleider van de verbouwing van de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch.
Het stiltecentrum is een voorstel van de werkgroep Openbare Ruimte en Ondersteunende Diensten en is in de verbouwplannen opgenomen. Of het stiltecentrum er komt is nog niet zeker. ‘Het is een serieus voorstel maar sommigen vragen zich af of het wel nodig is’, stelt Wijnakker. Ook moet bij de uitwerking van de verbouwplannen duidelijk worden of een dergelijke voorziening betaalbaar is.
De grootscheepse verbouwing van het gebouw van de Bossche hogeschool zou aanvankelijk in januari 2004 beginnen, maar heeft een vertraging van minimaal een jaar opgelopen. (GR)