Rechtenstudent Van de Moosdijk voorzitter Fontys-raad

Leon van de Moosdijk, eerstejaars student Hbo-Rechten in Tilburg, is gekozen tot voorzitter van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) van de Fontys Hogescholen. Hij is de eerste student die deze functie bekleedt.

Van de Moosdijk en Arie Rinzema, zijn opponent vanuit de personeelsgeleding, haalden tijdens de vergadering van donderdag 20 november elk elf stemmen. Door het lot (kop of munt) werd de rechtenstudent aangewezen als de nieuwe voorzitter. CMR-voorzitter Gie Meeuwis trad af vanwege drukke werkzaamheden. De CMR vertegenwoordigt studenten en personeelsleden van de totale Fontys-organisatie, met bijna veertig hogescholen een van de grootste in het land.
Van de Moosdijk studeerde afgelopen augustus af aan de opleiding Computertechniek van de Fontys-vestiging in Venlo. In december 1999, enkele maanden na aanvang van zijn studie, trad hij toe tot de medezeggenschapsraad en werd een jaar geleden benoemd tot vice-voorzitter.
De nieuwe voorzitter studeert aan de Juridische Hogeschool Tilburg – Den Bosch, een samenwerkingsverband van Fontys en de Stichting Brabantse Hogescholen (straks Avans Hogeschol). De Juridische Hogeschool is een zelfstandige organisatie. Van de Moosdijk kan toetreden tot de raad omdat hij feitelijk ingeschreven staat bij de Fontys Hogescholen. ‘Ik betaal collegegeld aan Fontys’, zegt hij. (Vanwege de bekostiging staat de helft van de studenten bij Fontys ingeschreven en de andere helft bij de Hogeschool ’s-Hertogenbosch).
Hij zal tot de zomer aanblijven waarna er nieuwe verkiezingen komen. Hij ziet zich vooral als technisch voorzitter. ‘Ik wil ervoor zorgen dat het proces goed loopt. Dat we goed beslagen ten ijs komen als we met de Raad van Bestuur overleggen. De leden van de medezeggenschapsraad zorgen inhoudelijk voor de standpunten.’ (GR)