SP wil einde aan kwaliteitsdaling hbo

SP-kamerlid Fenna Vergeer pleit voor een grondige herziening van het bekostigingsstelsel in het hbo, dat zou aanzetten tot concurrentie en massaliteit.

Het aantal studenten per docent in het hbo is de afgelopen tien jaar met 20 procent gestegen. Daardoor zijn er veel minder contacturen, wat leidt tot minder studierendement. Die conclusies stonden onlangs in het rapport ‘Zuinig op de toekomst’ van de Stichting Vangnet HBO. Voor Vergeer is dit het bewijs voor haar eerdere stelling dat de kwaliteit van het onderwijs op het hbo achteruit holt.
Volgens het rapport wordt bij visitaties geen alarm geslagen, uit angst dat de scholen helemaal geen geld meer krijgen. Vergeer ziet hierin een verklaring voor het feit dat Nijs niets was gebleken van daling van de onderwijskwaliteit bij InHolland, waarover zij vragen had gesteld. Vergeer eist nu snel maatregelen.

Het kamerlid wil dat hogescholen voortaan worden bekostigd op grond van kwaliteit en begeleiding. Daarnaast pleit ze voor meer transparantie over kwaliteitsindicatoren zoals het aantal contacturen. (OvB/HOP)