Steeds meer piepjonge studenten

Nog even en corpsballen kunnen met recht ‘foeten’ in hun gelederen verwelkomen. Een aantal jongeren begint namelijk op steeds jongere leeftijd aan een studie. Het aantal 15- en 16-jarigen op hogescholen is de laatste tien jaar verdrievoudigd.
Dat blijkt uit cijfers van de Informatie Beheer Groep. In 2002 meldden zich 1841 zeer jonge studenten aan bij de hogescholen. Bij de universiteiten ligt dat aantal uiteraard lager, omdat het vwo normalitair een jaar langer duurt dan het havo. Toch waren er vorig jaar 62 eerstejaars in de categorie piepjong. Dat is zelfs een vervijfvoudiging ten opzichte van 1992 (twaalf 16-jarigen).
De verklaring schuilt waarschijnlijk in het feit dat uitblinkers tegenwoordig vaker een klas overslaan. Dat heeft te maken met de toenemende erkenning voor hoogbegaafde kinderen. Hun aantal wordt geschat op twee procent. (OvB/HOP)