Studenten onderzoeken Bosch verlangen naar ‘gratis’ busvervoer

‘Gratis’ openbaar busvervoer, in de gemeente Hasselt in België is het al jaren een succes. Maar hebben Bosschenaren er ook oren naar? Op die vraag proberen vierdejaars deeltijdstudenten Commerciële Economie voor de gemeentelijke politieke partij Bosch Belang uit Den Bosch en de gemeente Eindhoven een antwoord te vinden.
Het lijkt gemakkelijk te beantwoorden, want wie wil er nu niet gratis met de bus reizen? Uit eerder onderzoek van de gemeente Eindhoven onder raadsleden van verschillende gemeenten met meer dan 100.000 inwoners, kwam vorig jaar al een positieve reactie op de plannen. Maar hoe de inwoners er zelf over denken, is nog onbekend. Daarom vroegen de studenten Bosschenaren of gratis busvervoer moet worden ingevoerd voor bepaalde doelgroepen of voor iedereen, of het écht gratis moet zijn en wat de beste methode is om het te bekostigen.

Helemaal gratis is het busvervoer trouwens nooit; als de reiziger niet betaald, moet het uit een ander potje worden gefinancierd. In Hasselt wordt het betaald via de gemeentebelasting; wat neerkomt op 15 euro per inwoner.
Het voordeel van gratis busvervoer zou aanzienlijk zijn. Zo zou de infrastructuur van Hasselt zijn verbeterd en zouden er minder auto’s rijden. Tegenstanders voeren aan dat alleen fietsers interesse hebben in gratis busvervoer. Automobilisten kiezen voor het comfort van rijden van deur tot deur en flexibele vertrektijden, en die kan een bus nooit bieden.
De studenten presenteren hun bevindingen 15 december. (MvH)