Studenten verjongen Rode Kruis Den Bosch

Tweedejaarsstudenten van de opleiding Culturele & Maatschappelijke Vorming aan de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch zijn op verzoek van Het Rode Kruis Den Bosch aan de slag gegaan met de promotie van deze organisatie. Het project is gericht op jongeren tussen de 16 en 25 jaar en heeft als doel het clichématige beeld dat deze groep heeft van het Rode Kruis te doorbreken.
Ben de Bruijn, Rode Kruis bestuurslid en opdrachtgever van het project vertelt dat jongeren vaak niet weten dat het Rode Kruis ook nationaal actief is. ‘Als er aan jongeren gevraagd wordt wat het Rode Kruis precies doet, dan is het antwoord veel te vaak dat we hulp verlenen in oorlogsgebieden en bij grote rampen, maar dat is maar ten dele waar. Dat beeld willen we dus veranderen.’ Bovendien hoopt De Bruijn dat door het project meer jongeren interesse zullen hebben om af en toe wat voor het Rode Kruis te doen, zoals het geven van internetcursussen aan allochtone families en het helpen bij spelotheken voor kinderen van asielzoekers.
De studenten zullen naar middelbare scholen gaan om daar in een blokuur op een vlotte, jonge manier voorlichting over het Rode Kruis te geven. Een video met algemene informatie warmt de leerlingen op voor de actieve workshop. De opgedane kennis wordt direct daarna getoetst door quizvragen in de vorm van ‘De zwakste schakel’ en ‘Get the picture’. Ten slotte geeft de Bossche hiphopformatie ‘Duketown Kartel’ een rapcursus met onderwerpen over het Rode Kruis.
De eerste school die interesse heeft getoond is het Elde College in Schijndel, waar 18 en 19 december 75 leerlingen de workshop zullen volgen. ‘Als het een succes is, dan zijn we van plan om deze workshop als blauwdruk voor de langere termijn te houden’, aldus De Bruijn. (RN)