Studentenbonden teleurgesteld in Nijs

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) zijn op z’n zachtst gezegd niet blij met de plannen van staatssecretaris Nijs van Onderwijs. Die wil collegegelddifferentiatie en strengere toelatingseisen in het hoger onderwijs mogelijk maken.
De LSVb vindt het ‘ronduit brutaal’ dat Nijs nu opnieuw plannen indient die onlangs nog door een kamermeerderheid zijn afgewezen. Volgens de studentenvakbond moet vooral coalitiepartner CDA nu actie ondernemen en zich blijven verzetten tegen collegegelddifferentiatie en selectie.
De maatregelen leiden tot grote ongelijkheid in het onderwijs en studenten worden te snel afgeschreven, meent de LSVb. Het rendement moet omhoog, maar alles mag steeds minder kosten. Een grote groep studenten is hiervan de dupe.
Het ISO onderschrijft de mening van Nijs dat het hoger onderwijs moet veranderen. Dat kan echter niet door het invoeren van selectie en collegegelddifferentiatie, maar door veranderingen in het onderwijsproces zelf. Nijs wil dat de juiste student op de juiste plek terecht komt, maar redeneert met haar voorgestelde maatregelen vanuit de plek en niet vanuit de student, vindt het ISO.
Nijs bespreekt haar notitie morgen in de ministerrraad. (SW)