Zorg over positie International Business & Languages

Docenten van de opleiding International Business & Languages (IBL) in Den Bosch vragen zich af of de opleiding nog op de juiste plek zit nu de Academie voor Marketing & Internationaal Management vanaf volgend jaar verdergaat als Academie voor Marketing.
‘De naam international business komt er helemaal niet meer in voor’, zei docente Ingrid Kemps tijdens de academieraadsvergadering van 10 december. Ze opperde dat de opleiding wellicht beter kan aansluiten bij de International School in Breda.
Vrees is dat de eigenheid van IBL niet gewaarborgd blijft onder de nieuwe naam. ‘Internationalisering is duidelijk de corebusiness van IBL. Onze onderscheidende kenmerken zijn juist de vreemde talen en het kijken naar de cultuur. Het is de vraag in hoeverre we anders blijven met de ontwikkeling van de nieuwe bachelor.’

Directeur Ine van Zon vindt de naam achteraf gezien de lading ook niet dekken. Ze hoopt het nog aangepast te krijgen in Academie voor Marketing & Business Management, zoals in Breda. ‘Maar helemaal maximaal krijg ik hem niet.’
IBL onderbrengen bij de International School ziet ze echter niet zitten, liet ze de academieraad weten. ‘Onze insteek is om het product IBL overeind te houden. Maar misschien kunnen we het gedoe eromheen, zoals huisvesting, uitbesteden aan de International School. Laat dat over aan experts.’ (MvH)

Bijgewerkt: 12 december 2003. (Zie ook: ‘International School komt er wel degelijk’.)