Avans en Fontys willen samen masteropleiding Verpleegkunde in Tilburg

Fontys Hogescholen en Avans Hogeschool overwegen een gezamenlijke masteropleiding hogere Verpleegkunde te starten in Tilburg. Een werkgroep van beide instellingen bereidt de oprichting voor.
De nieuwe samenwerking betekent een wending in de relatie tussen de beide hbo-instellingen op het vlak van verpleegkunde. Tot voor kort schuurden de belangen van Fontys en (toen nog) Stichting Brabantse Hogescholen. Toen enkele jaren geleden de Eindhovense opleiding Verpleegkunde van Fontys een lesplaats in Tilburg startte, veroorzaakte dat irritatie bij de Hogeschool Brabant. Die beschouwde het initiatief als ‘landjepik’ in het historische wervingsgebied van de Bredase opleiding Verpleegkunde. Vorig jaar nog veroorzaakte de Hogeschool Brabant op haar beurt ergernis bij Fontys door de start van een lesplaats Verpleegkunde in ‘s-Hertogenbosch aan te kondigen.
Dat laatste initiatief is nu van de baan. De twee Raden van Bestuur traden naar aanleiding van de schermutselingen in overleg, en besloten de strijdbijl te begraven. In plaats van een eenzijdig initiatief van de Stichting Brabantse Hogescholen in Den Bosch komt er nu waarschijnlijk een gezamenlijke masteropleiding ‘Advanced Nuring Practice’ in Tilburg.

Avans en Fontys zijn allebei bijzonder geïnteresseerd, omdat de opleiding waarschijnlijk één van de uitzonderingen wordt op de regel dat hbo-masteropleidingen niet door de overheid worden bekostigd. Fontys heeft al zo’n opleiding in Eindhoven. Die werd in oktober vorig jaar overgenomen van de Groningse Hanze Hogeschool, met wie Fontys in een consortium samenwerkt. Hogeschool InHolland maakt daar ook deel van uit.
De licensie voor de beoogde masteropleiding in Tilburg is dan ook in handen van Fontys. Over de bestuurlijke rol van Avans Hogeschool in de beoogde Tilburgse opleiding wordt nog overleg gevoerd.

De Tilburgse masteropleiding zou het tweede samenwerkingsproject in korte tijd zijn van de twee grootste hbo-instellingen in Noord-Brabant, die vanouds een reputatie hebben als elkaars concurrenten. Vorig jaar startte een gezamenlijke opleiding Hbo-Rechten in Tilburg. (FG)