Bossche studenten debatteren over aanpak onhandelbare jongeren

‘Het jongerenwerk moet zijn handen aftrekken van onhandelbare jongeren’. Dit is een van de gewaagde stellingen die vierdejaarsstudenten Culturele & Maatschappelijke Vorming vanavond in het Bossche Provinciehuis zullen verdedigen tijdens een debat met vertegenwoordigers uit het beroepenveld.
Het debat is onderdeel van de module ‘Vrije tijd, leefstijl en educatie’. Tijdens deze module moesten de studenten het vrijetijdsgedrag van een afgebakende doelgroep analyseren en zo inzicht krijgen in de competenties die nodig zijn om te kunnen participeren in de maatschappij. Doelgroepen die ze hebben bestudeerd zijn migranten, kinderen, jongeren, ouderen en minima. Ter voorbereiding hebben de studenten onder meer getraind in debatteren en een schriftelijke analyse gemaakt van de doelgroep.
Deelnemers aan het debat zijn onder meer Johan van de Hout, fractievoorzitter van de SP Tilburg en Marjan van Wezel, van de Provinciale Instelling PON uit Tilburg. Daarnaast debatteren mee Kars van Eijck, jongerenwerker uit Den Bosch, Roel Augusteijn, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant en Antoinet Verhagen, adviseur/coach en projectontwikkelaar onderwijs & welzijn.
Iedere debatronde duurt 15 minuten, waarna het publiek steeds tien minuten de tijd krijgt om vragen te stellen. De avond start om 19.30 en duurt tot circa 23.00 uur. (MvH)