Drie studenten komen voor hoofddoek

Slecht drie studenten namen vandaag de moeite om een gratis hoofddoek te komen ophalen in de collegezaal van de hogeschool in Breda.

De kleurrijke doeken, ooit bedoeld als chique relatiegeschenk, zijn niet meer bruikbaar nu de Hogeschool Brabant een nieuwe naam en logo heeft. De doeken werden destijds door St. Jooststudenten ontworpen en in een beperkt aantal geproduceerd. De hogeschool had er nog veertig over. Het leek bestuursvoorzitter Harry Koopman een goed idee ze weg te geven als een ‘hart onder de riem voor allochtonen vrouwen en voor autochtone vrouwen een kans om zich aan te passen en mee te werken aan integratie.’ Hij riep daarom alle vrouwen van Avans Hogeschool op om ze vandaag om 16.00 uur in de collegezaal op te komen halen.

De drie studenten die kwamen opdagen, waren alledrie van Marokkaanse komaf en dragen zelf een hoofddoek. Ze konden het enorm waarderen dat de hoofddoek nu eens op een positieve manier onder de aandacht werd gebracht. Ze vonden het wel jammer dat opkomst zo laag was. ‘Het is moeilijk in te schatten of dat komt omdat mensen het stukje in Impuls niet hebben gelezen of er te weinig bekendheid aan is gegeven of dat mensen gewoon de moeite niet nemen om een gratis hoofddoek af te komen halen. Misschien vinden ze het ontwerp niet mooi’, meent vierdejaars Personeel & Arbeid Imane Tegarti. Ze denkt niet dat ze de gekregen hoofddoek zelf gaat dragen. ‘Niet echt mijn stijl. Maar mijn zusje vindt hem vast fantastisch.’
Toch vindt ze het goed van Koopman dat hij zich ‘niet verschuilt achter de publieke opinie en zijn nek uitsteekt om op te komen voor vrouwen die een hoofddoek dragen’.

Koopman zei niet teleurgesteld te zijn door de lage opkomst. ‘Bij dit soort acties heb je er geen idee van hoeveel mensen er komen opdagen. Ik wist ook niet of het gezien zou worden als het ophalen van een “hebbedingetje” of dat het een politiek statement zou worden. Ik wilde vooral de allochtone studenten een opkikker geven.’ (PM)

Foto: V.l.n.r. Imáne Tegarti, Chadia Azarfane en Fatima Lammou nemen de hoofddoeken in ontvangst van Harry Koopman.
(Foto aanklikken voor vegroting.)