Haagse studenten zetten kat op 1

De peiling die de Haagse hogeschoolkrant Atrium maandelijks op zijn voorpagina publiceert geeft soms leuke inkijkjes in het hedendaagse studentenleven. Deze maand leren we, dat de kat het populairste studentenhuisdier is, gevolgd door de vis en de hond.
Uit de test onder 250 studenten van de Haagse Hogeschool blijkt, dat bijna de helft er een huisdier op na houdt. Voor de meeste dierenliefhebbers (bijna 40 procent) is de weinig verrassende reden de gezelligheid die het dier zou verspreiden. Toch geeft nog 5 procent als belangrijkste reden op dat het praktisch is. De lezer wordt in het ongewisse gelaten over de aard van het nut (de verse melk? de eieren? het ophalen van de post? het gebruik als vervoermiddel?).
Er is ook doorgevraagd op het niet-hebben van een huisdier. Ruim 20 procent heeft er geen tijd voor, 15 procent vindt het te duur, nog eens 15 procent is allergisch en 10 procent kan niet tegen de stank.

De relatie student-dier kan volgens Atrium ook worden afgemeten aan het dierentuinbezoek. Daarmee is het matig gesteld. Eénderde gaat nooit. De rest gemiddeld éénmaal per jaar. Het popualirst is Blijdorp in Rotterdam, dan volgt Artis in Amsterdam, en op een gedeelde derde plaats het dolfinarium in Harderwijk en het Noorderdierenpark in Emmen, momenteel erg in trek vanwege een pasgeboren mantelbaviaantje.
Van de dierentuinbevolking staat de olifant op één, de aap (met name het stokstaartje) op twee, de dolfijn op drie, de tijger op vier en de pinguïn op vijf. Onderaan de populariteitsladder van studenten bevinden zich de vleermuis, de schildpad en de struisvogel. (FG)