Juridische Hogeschool stelt hogeschoolraad in

Binnen de Juridische Hogeschool Tilburg – Den Bosch wordt een medezeggenschapsraad opgericht. De raad zal bestaan uit vier studenten en vier docenten uit Tilburg en Den Bosch.

Er hebben enkele studenten en docenten gereageerd op de oproep om zich kandidaat te stellen. Onbekend is nog of er meer aanmeldingen zijn dan vacatures. In dat geval moeten er verkiezingen komen. Kandidaten kunnen zich tot en met vrijdag 19 januari aanmelden.
De Juridische Hogeschool is een samenwerkingsverband van de Avans Hogeschool en Fontys Hogescholen, maar is een zelfstandige stichting. Daarom valt het instituut niet onder het medezeggenschapsregime van beide ‘moeders’, en dient het een eigen inspraakorgaan op te zetten.
Volgens Gerard Hupperetz, directeur van de Juridische Hogeschool, zal de hogeschoolraad in oprichting zelf een reglement vaststellen. De directie dient tijdens de eerste vergadering een voorbeeld in. ‘De raad gaat daar dan zelf mee aan de slag’, zegt hij.
Kiest de directie voor de in sommige opzichten verdergaande inspraak van de Avans Hogeschool of die van Fontys? Hupperetz: ‘Dat overleg ik met een van de kandidaten, Lydia Nuchelmans (docente bij Hbo-Rechten; GR). Zij heeft hier ervaring mee want zij heeft in de hogeschoolraad gezeten van de Hogeschool Brabant.’
De verwachting is dat de hogeschoolraad eind januari voor het eerst bij elkaar komt. Of de raad samenwerkt met de raden van de ‘moeders’ weet Hupperetz niet. ‘Dat zal die club zelf uitmaken.’ (GR)