LSVb begint eigen visitatieclub

De LSVb gaat opleidingen zelf de maat nemen. Daarvoor heeft de studentenvakbond een eigen ‘visiterende en beoordelende instantie’ (vbi) opgericht: de LSVbi.
Hoe is de kwaliteit van het onderwijsprogramma’s? Berust de inzet van Blackboard op een visie of vooral op modegevoeligheid? Heeft de opleiding een bureau buitenland en draait dat fatsoenlijk?
Geld om echte visitaties af te leggen heeft de bond natuurlijk niet. Toch hoop de studentenvakbond op dit soort vragen antwoord te krijgen door zijn oor te luisteren te leggen bij de eigen achterban. Op de website (www.lsvbi.nl) worden de ‘best practices’ vermeld. Dat moet leiden tot algemene richtlijnen waar de faculteitsraden en opleidingscommissies hun voordeel mee kunnen doen.
Zo probeert de LSVb een grotere vinger in de pap te krijgen in de kwaliteitszorg. De echte vbi’s als de Netherlands Quality Agency en de Dutch Validation Council zijn namelijk niet verplicht om bij de visitaties ook studenten te horen. Overigens is LSVb-vice-voorzitter Jurjen van den Bergh wel te spreken over de bereidheid van deze vbi’s om naar de studentenvakbond te luisteren. (PH/HOP)