Belagers Virgo-studenten aangehouden

Wegens geweldpleging tegen studenten van studentensoos Virgo in het Bredase hogeschoolgebouw heeft de politie drie verdachten uit Made en Oosterhout aangehouden.
De studenten werden op 5 december tijdens een sinterklaasfeest in de sociëteit aangevallen door aanwezige glaszetters, nadat ze die hadden aangeproken op hun gedrag. De glaszetters waren na het werk aan de verbouwing van gebouw Lovensdijkstraat in de soos aangeschoven.
Diverse aangevallen studenten moesten zich indertijd voor hun verwondingen in het ziekenhuis laten behandelen. Volgens Bas Tieleman, bestuurslid van Virgo, hebben de naweeën nog wel even doorgewerkt. Sommigen hebben de dagen na het incident flink last gehad van hun verwondingen, een enkeling nog wat langer. Ook de schrik heeft zich laten gelden. Tieleman, die zelf op de bewuste avond achter de bar stond, maar aan de klappen wist te ontkomen, is bijvoorbeeld extra op zijn hoede voor dronken mensen.
Al met al valt het naar hij inschat mee met blijvende gevolgen.
Hij spreekt lovend over de manier waarop medewerkers van de hogeschool, en met name gebouwbeheerder Ernest Smolders hebben gereageerd. Ook de snelle tegemoetkoming in de materiële schade door de hoofdaannemer, onder wiens verantwoordelijkheid het glasbedrijf was ingeschakeld, kan zijn waardering wegdragen.
Tieleman kijkt uit naar de afwikkeling voor de rechtbank, zodat er een punt achter de onverkwikkelijke affaire gezet kan worden. (FG)