Bijstand na studie aan banden

Staatssecretaris Rutte (VVD) van Sociale Zaken wil voorkomen dat ex studenten nog langer ‘automatisch’ een bijstandsuitkering krijgen. Hij wil daarover afspraken maken met de betrokken wethouders van de dertien grootste studentensteden.
Rutte wil dat afgestudeerden, of mensen die met hun studie zijn gestopt, ook solliciteren op banen ‘aan de onderkant van de arbeidsmarkt’. Woordvoerder Herbert Raat van de gemeente Amsterdam reageert verbaasd. ‘De bijstandswet is per 1 januari al zo aangepast, dat werk niet meer ‘passend’ hoeft te zijn. Overigens was ons motto al dat werk boven inkomen gaat. We helpen mensen zo snel mogelijk aan de slag. Uiteraard hangt het soort werk wel af van de persoon.’

Steden als Amsterdam en Nijmegen staan bekend om het grote aantal werkloze academici. Gemeenten voeren hun eigen beleid voor de sociale dienst. Rutte kan ze daarbij niet dwingen, maar hij zegt dat de stadsbesturen ‘veel’ voelen voor de nieuwe aanpak. Gemeenten hebben daar belang bij, omdat ze sinds kort een veel groter deel van de bijstand uit eigen zak betalen. (OvB/HOP)