Havisten weinig enthousiast over aansluiting hbo

Een magere 6,1. Met dat gemiddelde cijfer waarderen studenten de aansluiting van de havo op het hbo. Dat is precies hetzelfde cijfer als vorig jaar.
Een 6,1 is weliswaar net voldoende, maar zo’n dertig procent van de havisten beoordeelt de aansluiting als ‘matig’ of ‘slecht’. Er valt dus iets te verbeteren.

Volgens het onderzoek ligt het grootste probleem bij het werken in groepen. Opmerkelijk, want in het studiehuis zouden scholieren leren samenwerken. Toch kan niet iedere verse hbo-student makkelijk overstappen op het leren in groepen. De onderzoekers zouden daarom graag zien dat de opleidingen nog eens goed kijken of ze hun studenten daarbij beter kunnen begeleiden.
Het zou kunnen dat de ontevreden studenten ook de studenten zijn die in het eerste jaar afhaken. Dat is dit jaar niet bekeken en dat wordt dus op zijn vroegst in 2005 bekend.

Het onderzoek is uitgevoerd door zes noordelijke hogescholen: de Christelijke Hogeschool Windesheim, de Christelijke Hogeschool Nederland, Van Hall Instituut, Hogeschool Drenthe, Hanzehogeschool Groningen, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. (BB/HOP)