Juniorlease gaat voor kwijtschelding in Dexia-zaak

De stichting JuniorLease denkt dat studenten die financieel leed hebben van het aandelenleasedebacle van Dexia niet meer hoeven op te draaien voor de schuld van het bedrijf. Sterker nog, JuniorLease denkt het reeds aan Dexia betaalde geld terug te kunnen krijgen.
Eerder deze maand werd bekend dat Dexia volgens de klachtencommissie die de zaak behandelt niet aan zijn eigen zorgplicht heeft voldaan. De organisatie verzuimde namelijk om na te gaan of studenten wel in staat waren aan hun verplichtingen te voldoen, en zijn diezelfde studenten niet goed voorgelicht over de risico’s van het pakket. Daarmee werd het ‘ken uw klant principe’ door Dexia overboord gegooid.
Als gevolg van de uitspraken hoeven de mensen die door Dexia in het rood zijn gekomen nog maar 15 tot 20 procent van de restschuld te betalen. Het percentage is de prijs van een putoptie, die Dexia volgens de commissie had moeten aanbieden om dalingsrisico te beperken.

De Stichting Juniorlease betoogt echter dat studenten ook dit bedrag niet kunnen betalen. En omdat de Stichting vindt dat Dexia de aandelenlease nooit aan studenten had mogen aanbieden, acht JuniorLease het zeer goed mogelijk dat de gedupeerde studenten helemaal niets meer hoeven te betalen aan Dexia. Wat JuniorLease betreft moet Dexia reeds van studenten gevorderd geld ook terugbetalen.
Tussen de 3000 en 4000 studenten sloten tijdens de beurshausse van enkele jaren geleden effectenleasecontracten af. Nadat de koersen waren ingestort, kwamen ze met grote restschulden te zitten. Dat overkwam zes procent van alle Nederlandse huishoudens. (TdO/HOP)