Lijst beschikbare ex-PABO’ers voor basisscholen

PABO Breda heeft in kaart gebracht welke studenten die in 2003 afstudeerden, nog beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Deze studenten komen op een lijst die basisscholen kunnen raadplegen als zij op zoek zijn naar een vervanger voor bijvoorbeeld een zieke onderwijzer.

De opleiding stuurde eind vorig jaar naar alle afgestudeerden van 2003 (ruim 230) een enquête met daarin onder meer de vraag of zij parttime of fulltime beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Bijna de helft van de ondervraagden heeft hierop gereageerd. Daarvan gaven er 66 aan dat ze per direct of in de nabije toekomst op een basisschool aan de slag kunnen.
De PABO Breda hield dit onderzoek op verzoek van het Regionaal Platform Onderwijs, waarin onder meer grote schoolbesturen vertegenwoordigd zijn. Het gaat in eerste instantie om een proef. Hoe een en ander verder uitgewerkt moet worden, is nog niet duidelijk. ‘Het is niet de bedoeling dat we een uitzendbureau worden’, legt Jolanda de Weert van de PABO uit. ‘Mogelijk zetten we deze gegevens in de toekomst op een website die alleen toegankelijk is voor scholen. Maar we moeten eerst maar eens kijken hoe het gaat werken. We wilden in eerste instantie tegemoet komen aan een vraag van scholen en afgestudeerden.’ (PM)