LSVb slijpt de messen

De Landelijke Studentenvakbond bereidt acties voor. Mikpunt zijn plannen van staatssecretaris Nijs voor selectie van studenten, topcollegegelden en de gevreesde bezuiniging van ‘een kwart’ op de studiefinanciering.

Tijdens een de overlegbijeenkomst op het ministerie van Onderwijs gisteren weigerde de LSVb nog langer met Nijs te praten. De studentenvakbond voelt zich niet serieus genomen, omdat de staatssecretaris eenzijdig het Hoger Onderwijs en Onderzoeks Plan (HOOP) van de agenda had gehaald. Daarin staan onder meer controversiële plannen voor variabele collegegelden en selectie van de poorten van opleidingen.
Bovendien is de LSVb beducht voor de toekomst van de studiefinanciering. De staatssecretaris wil naar een nieuw stelsel. Haar trefwoorden zijn betaalbaarheid, toegankelijkheid en internationalisering. Maar vice-voorzitter Jurjen van den Bergh vreest vooral een bezuiniging op de totale budget twee miljard euro per jaar. ‘Men denkt dat daar wel een kwart vanaf kan’, zegt Van den Bergh desgevraagd.

Wat Nijs betreft hebben LSVb en studentenbond ISO al hun zegje kunnen doen in besloten vergaderingen bij de voorbereiding van het HOOP. De staatssecretaris vertikte het de discussie voor tijdens de bijeenkomst voor pers en publiek dunnetjes over te doen. Ook bij ISO-voorzitter Liobe Kamminga daalde de temperatuur naar nul graden Kelvin, maar zij bleef wel in gesprek.
Tussen de LSVb en de Nijs botert het al maanden minder dan toch al gebruikelijk is. In juni vorig jaar kondigde de staatssecretaris aan dat ze haar oor meer te luisteren wilde leggen bij ‘gewone’ studenten om te zien wat er leeft. Daardoor voelt de LSVb zich gepasseerd. (PH/HOP)