Meer bedrijven naar scholen

Jet-Net breidt fors uit. Het Jongeren en Technologie Netwerk Nederland verwelkomt negen nieuwe bedrijven die intensief zullen samenwerken met scholen in het voortgezet onderwijs.
Het gaat om Brunel International, Dow Benelux, FHI, IBM Nederland, Koninklijke Marine, Océ-Technologies, Siemens Nederland, Corus en GTI. Samen met de huidige partners Akzo Nobel, DSM, Philips, Shell en Unilever zullen ze zich in Jet-Net inspannen om de instroom van studenten in technische studies te bevorderen.
Uiteraard hebben de deelnemende bedrijven hier zelf belang bij. Wiel Peeters, personeelsmanager bij Océ-Technologies: ‘ Océ heeft continu technisch hoog opgeleide mensen nodig. Technische mensen zijn steeds schaarser. Het aantal studenten in bèta- en technische vakken daalt zéér sterk. Hierdoor worden vacatures voor exact opgeleid personeel nu al nauwelijks opgevuld.’

Jet-Net noemt de belangstelling van scholen voor deelname ‘overweldigend’. Op dit moment heeft Jet-Net een structurele samenwerking met zo’n zestig scholen in tien provincies. In totaal hebben zich ruim honderd scholen bij Jet-Net aangemeld. Door deelname van de nieuwe bedrijven kan Jet-Net ook deze scholen een samenwerking aanbieden, waarschijnlijk vanaf het komend schooljaar. (OvB/HOP)