Minimale opkomst bij LSVb-debat over collegegelden

Buiten wapperde de vlag van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) fier naast die van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch. Binnen kwam gistermiddag nog geen handvol studenten opdraven tijdens het LSVb-debat over de plannen van staatssecretaris Nijs met variabele collegegelden en de studiefinanciering.

Aan het begin van het debat, gistermiddag om drie uur in Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch, zaten er twee studenten in de zaal. Het besluit om de discussie dan maar een half uur uit te stellen tot de colleges uit zijn, bood geen soelaas: het publiek bestond welgeteld uit één studente. Tegenover twee organisatoren van de hogeschool en een vijftal LSVb-actievelingen.
Een delegatie van de studentenvakbond deed gisteren Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch aan in het kader van de ‘LSVb komt naar je toe’-toer. De organisatie richtte een standje in in de kantine en praatte met studenten. Zo wilden zij de activiteiten van de vakbond, zoals de klachtenlijn en goedkope studentenverzekeringen, onder de aandacht brengen. Tevens was het de bedoeling de Bossche studenten te informeren over de plannen van staatssecretaris Nijs met differentiatie van collegegelden en bezuinigingen op de studiefinanciering. Nijs wil dat sommige opleidingen minder en andere opleidingen meer collegegeld mogen vragen. De LSVb heeft aangekondigd actie te gaan voeren tegen deze voornemens.
Over de magere opkomst tijdens het debat zei Theo Braams van de LSVb dat veel studenten op dat tijdstip les hadden. Ook is de onbekendheid met de organisatie debet aan het weinige animo. ‘We komen op een school waar de studenten ons niet kennen. De drempel om naar een debat te komen is dan hoog.’
De LSVb’ers hebben in gesprekken met studenten wel veel kunnen vertellen over de bond en de plannen van Nijs, zegt hij. ‘Als we met studenten zelf praten over de plannen met studiefinanciering en collegegelddifferentiatie, dringen die eerder door dan als ze er over lezen in de Spits enzo.’
Er zijn gisteren 200 handtekeningen opgehaald tegen de voorstellen van Nijs. (GR)