Ministerie opent klachtenloket bachelor-master

Studenten die ontevreden zijn over de invoering van de bachelor-masterstructuur kunnen vanaf vandaag via internet klagen bij het ministerie. Staatssecretaris Nijs had het digitale klachtenloket eind vorig jaar aan de Tweede Kamer beloofd.
De invoering van de bachelor-masterstructuur in 2003 wordt met name door studentenbonden en politieke partijen bekritiseerd op de grote haast waarmee het gepaard ging. Dat heeft volgens hen veel rafels opgeleverd. Een van de problemen is de gebrekkige voorlichting, waardoor studenten nauwelijks weten waar zij aan toe zijn. Ook zijn de studieprogramma’s vaak niet afgestemd op de nieuwe structuur.
Via het digitale meldpunt kan daar nu over worden geklaagd. Het ministerie belooft dat de meldingen als aanvullende informatie zullen dienen voor de Onderwijsinspectie. Die gaat net als vorig jaar in 2004 een evaluatie van de invoering maken.
Het meldpunt is bedoeld voor studenten. Maar ook andere betrokkenen zoals aankomende studenten, schooldecanen en medewerkers van universiteiten en hogescholen kunnen er terecht. (FG)