PvdA-amendement tegen uitsluiting ’togaberoepen’ Hbo-Rechtenstudenten

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer heeft een amendement ingediend waarin het aandringt om de ‘extra vooropleidingseisen’ te schrappen voor afgestudeerde rechtenstudenten die ’togaberoepen’ willen uitoefenen.
Staatssecretaris Nijs wil met een wetsvoorstel afgestudeerden die Hbo-Rechten als vooropleiding hebben, uitsluiten van togaberoepen als advocaat, rechter of officier van justitie. Alleen studenten die zowel een universitaire bachelor en master in de rechten hebben gehaald, mogen deze functies dan uitoefenen.
De PvdA vindt dit ‘ongebruikelijk’ en ‘onnodig’, zo staat in de toelichting van het amendement. Universitaire masteropleidingen hebben nu al de mogelijkheid om selectie-eisen te stellen. ‘Dit maakt het mogelijk voor de universiteiten die masteropleidingen verzorgen om eventuele deficiënties (tekortkomingen) van studenten met een bacheloropleiding, welke al dan niet behaald is aan een universiteit, weg te werken.’
Zo’n honderd studenten Hbo-Rechten van verschillende opleidingen demonstreerden enkele weken geleden onder aanvoering van een Tilburgse studente Hbo-Rechten tegen het plan van Nijs. De behandeling ervan is uitgesteld tot een nog onbekende datum. (GR)