Twee propedeuseklassen Hbo-Rechten van start

Deze week gaan er twee propedeuseklassen Hbo-Rechten van start in Tilburg. Er hebben zich 34 studenten aangemeld om tussentijds aan de opleiding te beginnen.

De groep studenten bestaat voor de helft uit mbo-scholieren die in december zijn afgestudeerd en voor de andere helft uit rechtenstudenten die het eerste jaar bij de Universiteit van Tilburg niet hebben gehaald. ‘De juridische faculteit verwijst afgewezen studenten door naar de Juridische Hogeschool’, zegt Guido Weers, locatiemanager van de Tilburgse vestiging van de Juridische Hogeschool Tilburg-Den Bosch.
Het aantal aanmeldingen overtreft enigszins de verwachtingen. Men mikte erop met een klas van dertig studenten de tussentijdse propedeuse te beginnen. Het worden dus twee klassen. ’34 studenten in één klas is echt teveel’, meent Weers. Deze week kunnen studenten zich nog aanmelden. In den Bosch gaan geen nieuwe klassen van start.
De eerstejaars studenten beginnen morgen aan een tweedaags introductieprogramma. Zij krijgen uitleg over het onderwijsprogramma en de samenwerking in groepjes. ‘Dat laatste is zeker noodzakelijk omdat er een grote gemengdheid is in de instroom. Studenten die van de universiteit komen moeten zich niet verheven voordoen boven de andere studenten en de mbo’ers moeten zich niet de mindere voelen.’ Ook staan er bezoeken op het programma aan de Tilburgse studentenverenigingen Plato en Olof. (GR)